Øg din indtjening på dine ældre møller

Beskrivelse:

Med de nuværende energipriser har det aldrig været mere oplagt at gennemtænke sin business case som vindmølleejer.

En stor andel af Danmarks vindmøllebestand, består af ældre møller, som har udlevet deres normale designlevetid på cirka 20 år. Da disse blev bygget i sin tid, satte man deres forventede levetid til ca. 20 år, uden at man direkte havde mulighed for at forudse den reelle levetid for møllerne (grundet teknologien ikke var ligeså udviklet som den er i dag).  Derfor står mange vindmølle-ejere i dag med det store dilemma omkring hvad de skal stille op med deres ældre møller. Kan det betale sig at holde liv i dem eller bør man pille dem ned, når hovedkomponenterne engang bliver slidte og nedbrudt?

I 2020 udkom der en rapport fra energistyrelsen omkring det reelle scenarie af vindmøller på det danske marked om den levetid man rent faktisk kan forvente af dem. Rapporten tegnede sig rigtig positivt særligt for større møller, nemlig at man som ejer kan forvente en levetid til op imod 40 år (hvoraf mølletyper i størrelse på eksempelvis 660 KW, som Vestas V42, V44 og V47 førhen lå på omkring 28 år).

Dette betyder at man som mølleejer i dag kan have en rigtig god case, hvis man vælger at udnytte muligheden for at holde sine ældre møller i live længst muligt. Især med de høje priser man i dag får for produktion af grøn energi. Men det kan have betydning for dig og din mølle, hvordan du vælger at holde den i live.

Som ejer vil det derfor normalt være oplagt, at man selvfølgelig vælger at holde møllen kørende som den plejer, med lovpligtig service 2 gange årligt, udskiftning til originale reservedele. Men i dag findes der også en alternativ mulighed, hvor man vælger at udskifte de komponenter som rent teknisk designmæssigt er forældet og som samtidig kan udskiftes forholdsvis billigt. En løsning som gør, at man får en mere robust mølle som producerer strøm mere intelligent – altså ”smartere”. Alt sammen noget som mindsker mængden af nedbrud og unødvendige stop af din mølle, samt behovet for reparationer grundet den mere intelligente produktion. Ganske enkelt noget der øger din produktion og indtjening på møllen. Denne løsning kaldes for retrofit (opgradering).

Der findes flere måder hvorpå man kan vælge at optimere sin gamle mølle på, men en af de mest anvendte former er at udskifte styringen (controlleren), så man kan programmere møllen til automatisk at bestemme hvordan den skal drifte på baggrund af en unik algoritme.

Med de nuværende energipriser, har der aldrig været et bedre tidspunkt til at opgradere sin gamle mølle, da tilbagebetalingstiden på investeringen vil være markant kortere end hidtil. Hos GNL Service A/S har vi, som de eneste i Danmark, erfaring med at udskifte originale (og forældede) styringer på Vestas møller i modellerne V42, 44 og 47, til en optimeret DEIF-styring. En løsning som gør, at man kan drive møllen uden en V/RCC, som er kendt for at have en gennemsnitlig levetid på 4-5 år, samt kan styre sin mølle til at optimere produktionen af strøm.

Vil du vide mere omkring vores retrofitløsning samt en potentiel tilbagebetalingstid på netop din mølle, så læs mere herunder.

Vil du læs rapporten fra Energistyrelsen, kan du læse den herunder:

Læs Mere
Indsigt

”Jeg er en del af virksomheden, og det betyder faktisk mere for mig end mine arbejdsopgaver”

Nicolaj har Aspergers og ADD og er ansat i fleksarbejde hos GNL Wind Service. Her møder han ind fire gange om ugen og løser diverse vedligeholdelsesmæssige arbejdsopgaver på værkstedet i Roslev. Vi fanger Nicolaj ude på værkstedet, hvor han er i gang med at opmåle reb, som skal med ud til en vindmølle. Mens han arbejder videre, tager vi en snak omkring dagligdagen hos GNL Wind Service og om (arbejds)livet med en diagnose.   

Læs mere»
Indsigt

Jørgen Aakjær Høg: ”Hos GNL Wind Service bliver jeg behandlet på lige fod med mine kollegaer og ikke som en fleksjobber”. 

Vi tog for nyligt en snak med Jørgen omkring hans dagligdag hos GNL Wind Service. En dagligdag der, for ham, er meget mere end blot en ansættelse – det er en følelse af at høre til og at blive accepteret på trods af sine udfordringer. Vejen dertil har været lang og følelsen af at høre til har ikke altid været en selvfølge for den nu 29-årige fleksarbejder med autisme. 

Læs mere»

Modtag vores business case omkring Vestas V4x retrofit

Ved at udfylde formularen er jeg indforstået med, at jeg tilmelder mig nyhedsbrevet fra GNL Service A/S. Nyhedsbrevet vil være målrettet din virksomhed og sendes ud cirka 4 gange årligt. 

Kontakt

Hvordan vil du helst i kontakt med os?

Kontaktinformationer:

Gert Laursen

Direktør & Salg

+45 23 26 99 90

gert@gnlservice.dk

Flemming W. Jensen

Teknisk Planlægger & Indkøb

+45 22 86 07 07

fwj@gnlservice.dk

Jan Laursen

Salg & Teknisk Support

+45 20 83 71 11

jkl@gnlservice.dk 

Helle Laursen

Administration & Kvalitetsansvarlig

+45 40 86 93 34

hal@gnlservice.dk