Vi har trukket Esben til side til en snak om det nye tiltag hos GNL Wind Service; et internt træningscenter med fokus på oplæring og træning af både nyansatte og eksisterende medarbejdere. Det kommer han til at stå i spidsen for. Omkring sin nye rolle, udtaler Esben Østergaard:
”Først og fremmest er min rolle at lære de nye teknikere op, som bliver ansat, ved at følge dem i en periode ude i servicebilerne, indtil de føler sig helt trygge i at lave service, på en sådan måde, at det lever op til den kvalitet vi i GNL Wind Service gerne vil levere. Et andet fokusområde i det nye interne træningscenter, bliver at holde små interne kurser for vores serviceteknikere. Her vil vi sammen afstemme, hvad de præcis ønsker og har brug for mere læring omkring. Derudover kommer vi også til at afholde fælles workshops indenfor f.eks. sikkerhed, nye standarder eller konkrete komponenter.”
Idéen bag det nye træningscenter
Indehaver Gert N. Laursen udtaler at ”Det interne træningscenter er et resultat af udfordringen ved at finde kvalificeret arbejdskraft inden for vind branchen og et behov for løbende at opkvalificere eksisterende medarbejdere. Det nye træningscenter skal muliggøre en bedre efteruddannelse af nye teknikere fra andre brancher, samt sikre at også de erfarne vindmølleteknikere hele tiden udvikler og dygtiggør sig, så alle på kompetent vis kan varetage de alsidige opgaver, der er i forbindelse med arbejdet i en vindmølle både mekanisk, hydraulisk og elektrisk. Vi har i GNL mange forskellige størrelser og typer af møller og i mange forskellige aldre, samtidig har vi aktiviteter både on- & offshore, samt i udlandet, så en vindmølletekniker bliver aldrig ”færdig”-udlært, der er altid noget nyt at lære.”
GNL-Rygraden
Træningscenteret gør det muligt for GNL Wind Service at udvide deres marked, når de søger efter kvalificeret arbejdskraft, ligesom konceptet også sikrer en strømlining af den kvalitetsstandard, de leverer. Dette er ifølge Esben Østergaard et afgørende element for at sikre den høje kvalitet, GNL leverer til kunden:
”Mange gange oplever man nemlig også, at serviceteknikere, som kommer fra forskellige steder i vind-branchen, har fået forskellig oplæring i hvordan opgaver udføres. Med træningscentret kan vi sikre, at medarbejdere uddannes i den samme service standard med høj kvalitet som et bærende element, hvilket bl.a. er beskrevet i det vi kalder ”GNL-rygraden”.
Fremtidssikring af vindmølleservicering
Det nye tiltag hos GNL Wind Service er en måde at imødekomme fremtidens udfordringer på. En fremtid, som forventes at indeholde større og mere komplekse krav og standarder, og hvor der givetvis vil ske en hastig og markant udvikling i møllernes teknologi. Det vil komme til at kræve et højt niveau af faglige kompetencer, i de virksomheder, der leverer ydelser til den ekspanderende vind industri.
”Der vil derfor komme større krav til uddannelse, sikkerhed og certificering af vores servicefolk, hvilket vi nu bliver bedre rustet til”, afslutter GNL Wind Services nye Tekniske træner, Esben Østergaard.