Tillid til medarbejderne skaber tryghed i arbejdet – Mathias var klar til at komme ud fra dag ét 

Beskrivelse:

Læs hvordan Mathias gik fra elektriker til Vindmølletekniker, hvordan han blev klar til at komme ud på opgaver fra dag ét, og hvordan det var at starte som ny medarbejder hos GNL Wind Service.

Vi fangede Mathias i Snedsted i Thy, hvor han, sammen med sin makker, Daniel, var sendt på opgave. Her tog vi en snak om hans opstart og oplevelser hos GNL Wind Service, og selvom han kun har været ansat hos den Roslevbaserede servicevirksomhed i knap halvanden måned, har han allerede været ude på flere store og små reparations – og serviceopgaver.

Fra elektriker til vindmølletekniker

Han startede som skoledreng på en bondegård, blev efterfølgende uddannet elektriker og har de seneste ni år arbejdet indenfor faget, indtil han i begyndelsen af maj blev ansat som vindmølletekniker hos GNL Wind Service. Skiftet fra elektriker til vindmølletekniker var ikke helt tilfældigt, da han altid har drømt om at kunne lave vindmøller. Så da behovet opstod for at prøve kræfter med nye arbejdsmæssige udfordringer, var det helt naturligt for ham at kigge mod vindbranchen.

Jeg har altid drømt om at arbejde med vindmøller og jeg har tidligere arbejdet rigtig meget med styringssystemer, så på den måde har jeg noget erfaring at tage med mig ind i vindbranchen. Men vindmøller er alligevel noget helt andet. Her foregår en stor del af arbejdet i højderne og samtidig er der også noget adrenalin involveret”.

På opgave fra dag ét

Med sig i bagagen har han sin elektrikeruddannelse og erfaring fra faget og selvom der hos GNL Wind Service kan være tale om store reparationer og komponentudskiftninger, var Mathias klar fra dag ét til at komme ud og få olie på fingrene:

Jeg var klar til at komme ud at arbejde fra dag ét, og det tror jeg også, at Gert og Helle kunne mærke. Jeg er en dreng, der ikke kan finde ud af at sidde stille, men vil gerne ud at prøve noget”, fortæller Mathias og fortsætter “Det man lærer af, er at få lov til at prøve selvså efter en uges sikkerhedskurser og en introduktion til GNLs systemer og dokumentation, fik jeg lov til at komme ud i den virkelige verden og på dag to var jeg med til at hejse hovedkomponenter ned fra en vindmølle”. 

Og siden da har opgaverne været mange, heriblandt skifte af hydraulik stempler og gearkasser, reparation af generatorer og fejlfinding på vindmøller, ligesom han har været med til at krane og lave enkelte servicetjek.

Tillid til medarbejderne

Mathias kom til GNL Wind Service fra et familieforetagende, og det er værdierne herfra, han genkender hos GNL; Sammenholdet, det sociale, den personlige relation til lederen og at der er plads og tillid til alle:

De tør give ansvaret til nye medarbejdere og lade os kaste os ud i opgaverne. De stoler på deres folk og har tillid til, at man kan løfte opgaven. Derudover er der jo rigtig god support hjemmefra, hvis vi har behov for assistance og så har jeg en rigtig god makker, som jeg altid er ude på opgaver med”.

Og således sluttede snakken med Mathias, som knap tre måneder efter opstarten føler sig hjemme på sin nye arbejdsplads og i sit nye fag.

Læs Mere
Indsigt

”Jeg er en del af virksomheden, og det betyder faktisk mere for mig end mine arbejdsopgaver”

Nicolaj har Aspergers og ADD og er ansat i fleksarbejde hos GNL Wind Service. Her møder han ind fire gange om ugen og løser diverse vedligeholdelsesmæssige arbejdsopgaver på værkstedet i Roslev. Vi fanger Nicolaj ude på værkstedet, hvor han er i gang med at opmåle reb, som skal med ud til en vindmølle. Mens han arbejder videre, tager vi en snak omkring dagligdagen hos GNL Wind Service og om (arbejds)livet med en diagnose.   

Læs mere»
Indsigt

Jørgen Aakjær Høg: ”Hos GNL Wind Service bliver jeg behandlet på lige fod med mine kollegaer og ikke som en fleksjobber”. 

Vi tog for nyligt en snak med Jørgen omkring hans dagligdag hos GNL Wind Service. En dagligdag der, for ham, er meget mere end blot en ansættelse – det er en følelse af at høre til og at blive accepteret på trods af sine udfordringer. Vejen dertil har været lang og følelsen af at høre til har ikke altid været en selvfølge for den nu 29-årige fleksarbejder med autisme. 

Læs mere»

Modtag vores business case omkring Vestas V4x retrofit

Ved at udfylde formularen er jeg indforstået med, at jeg tilmelder mig nyhedsbrevet fra GNL Service A/S. Nyhedsbrevet vil være målrettet din virksomhed og sendes ud cirka 4 gange årligt. 

Kontakt

Hvordan vil du helst i kontakt med os?

Kontaktinformationer:

Gert Laursen

Direktør & Salg

+45 23 26 99 90

gert@gnlservice.dk

Flemming W. Jensen

Teknisk Planlægger & Indkøb

+45 22 86 07 07

fwj@gnlservice.dk

Jan Laursen

Salg & Teknisk Support

+45 20 83 71 11

jkl@gnlservice.dk 

Helle Laursen

Administration & Kvalitetsansvarlig

+45 40 86 93 34

hal@gnlservice.dk